Week 1 Duitsland 2022
Dag 1 – Donderdag 2 juni – Salzbergen 213km
Overnachting: gratis – stroom € 1,00 / 8 uur
Om half tien vertrekken we deze reis naar Duitsland, niet voordat ik nog even naar de Action fiets om een nieuw achterlicht te halen voor de fiets van Anita. Na monteren de fietsen op de drager en kunnen we rijden.
Bestemming is een gratis camperplaats in Salzbergen. Achter de Ems Halle zijn vier officiële plaatsen. De rit gaat voorspoedig en net voor twaalf uur komen we aan. Van de vier plaatsen met stroom zijn er drie bezet, we hebben dus de laatste plaats. Er is nog een vijfde plaats, maar die is zonder stroom naast de loosplaats.
Na de lunch gaan de fietsen van de drager we rijden een mooi rondje via Listrup en Emsbüren. We komen tussen Emsbüren en Salzbergen langs Hunebedden. Dus niet alleen in Drenthe zijn ze te vinden! Na de fietstocht lopen we even naar het station en kopen daar de twee ov kaarten van € 9,00 per stuk waarmee we deze maand onbeperkt gebruik kunnen gaan maken van trein, bus en metro.
Tegenover de CP langs de Ems nemen we even plaats op een bankje en genieten we van het mooie weer. De vakantie is begonnen!
Dag 2 – Vrijdag 3 juni – Papenburg 103km
Overnachting: gratis – geen voorzieningen
Vanochtend om 06:30 uur kwamen de eerste whatsapp berichtjes binnen met de felicitaties vanwege ons 40 jarig huwelijks jubileum. Volgend jaar gaan we dat met het hele gezin vieren door middel van een vakantie. Dit jaar hebben we dat uitgesteld in verband met de zwangerschap van onze dochter.
We hebben goed geslapen op de goede en gratis CP in Salzbergen. Na servicen verplaatsen we ons verder richting het noorden. We gaan naar Papenburg, een ritje van 103km grotendeels over de A31. Rond half twaalf parkeren we de camper op de grote plaats bij de Rathausstraße. Er staan op de mix parking een paar campers. Vooraan staan auto’s en wat meer naar achteren de campers. Er is plaats genoeg en overnachten kan en mag hier. Er zijn echter geen voorzieningen. Na de lunch wandelen we het centrum in. We nemen een kijkje in de Sint Antoniuskerk en steken er traditiegetrouw een paar kaarsjes aan. Het is weekmarkt langs het Hauptkanal-links. We laten ons verwennen met een heerlijke vruchtencoupe ijs op een terras. Na deze heerlijkheid wandelen we langs de molen en maken een ronde door het prachtige stadspark. Papenburg vinden we een leuk en levendig stadje met een gezellige straat langs het kanaal wat door het centrum loopt en mooi verzorgd stadspark.
Papenburg dankt zijn naam aan een oud kasteel Papenborg, dat de prins-bisschop van Münster rond 1250 als onderkomen voor tijdens reizen van en naar Oost-Friesland liet bouwen. Door de Dertigjarige Oorlog, van 1618 tot 1648, een pestepidemie in 1666, en tot ver in de 18e eeuw durende grensconflicten met Oost-Friesland, die af en toe met vernielingen van waterwerken en schepen, vechtpartijen en handelsboycots gepaard gingen, had de kolonie het lange tijd moeilijk. Van 1815-1866 behoorde Papenburg tot het Koninkrijk Hannover. In deze periode kreeg Papenburg een aansluiting op het spoorwegnet en in 1860 officieel stadsrechten. Van 1866-1871 lag Papenburg in Pruisen, en vanaf 1871 in het Duitse Keizerrijk.
In 1933 begon de nazi-periode met het gedwongen ontslag van de burgemeester en de inrichting in het Emsland van werk- en concentratiekampen, de beruchte Emslandlager. Tot aan de verovering door de geallieerden, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, in 1945, was het bestuur door de SS en de administratie van alle Emslandlager te Papenburg gevestigd.Van 1952-1973 bezat het naburige Aschendorf eveneens stadsrecht. In 1973 werden Aschendorf en enkele kleinere dorpen rondom Papenburg, die tot dan toe zelfstandige gemeentes waren geweest, in het kader van een gemeentelijke herindeling onderdeel van de gemeente Papenburg. In deze periode werd de stad uitgebreid, o.a. met woningen voor personeel van de steeds groter wordende Meyer-Werft. De gemeente Papenburg telt ruim 38.000 inwoners.
Later deze middag gaan de stoelen uit de camper en luieren we lekker in de zon. Het werd 21 graden.
Dag 3 – Zaterdag 4 juni – Südbrookmerland 69km
Overnachting: € 16,00 – stroom € 1,00 / 1,7 kWh
In Ost-Friesland zijn we nog nooit geweest. Vandaag rijden we weer grotendeels over de A31 naar het noorden. We willen overnachten in Südbrookmerland. Naast een bakkerij, Bäckerei Rector is een grote parkeerplaats waar overnachten mogelijk is. Maar als we deze plaats oprijden vinden we het allebei niks. De plaats geeft ons geen geweldig gevoel om hier de hele dag te blijven. Wel gaan we de bakkerij binnen en kopen er verse broodjes en gebak. Op goed geluk rijden we naar de CP aan het Grosses Meer. Het is Pinksterweekend dus afwachten of er nog plaats is. Pal naast de slagboom is er een plek vrij. Het blijkt de laatste van 30 plaatsen te zijn die nog vrij is. Dus trekken we een pasje uit de automaat en nemen deze laatste plek in.
Het is een druk en toeristisch gebied rondom het grote meer. Surfen, roeien, kanoën en waterfietsen huren is allemaal mogelijk. We wandelen een deel langs het meer. Later pakken we een terrasje met uitzicht op een strandje. Als we vroeg in de avond weer terug lopen richting de camper eten we eerst bij een cafetaria kibbeling met friet. Smaakt prima!
Helaas lijkt onze plaats op de CP de enige te zijn waar geen satelliet tv mogelijk is. Er staan precies achter de camper hoge bomen in de weg. Dan maar de radio aan waarmee we op DAB+ nog net de Nederlandse zenders kunnen ontvangen.
Dag 4 – Zondag 5 juni – Zetel 72km
Overnachting: gratis – stroom € 1,00 / kWh
Met de gisteren ontvangen pas uit de automaat bij de ingang van de CP betalen we in de automaat bij de uitgang het staangeld. Een ticket met QR-code zorgt ervoor dat we de slagboom verticaal krijgen om de CP af te rijden. De route gaat naar Zetel, dicht bij Wilhelmshaven. In het dorp op de Markthamm is een gratis CP met stroom (betaald). Servicen doen we eerst op een andere plek in Zetel aan de Moorstraße. Hier kunnen we lozen en gratis water nemen. Dan een kilometer verder in het dorp is de ruime CP. Bij aankomst staan er twee campers.
Deze streek leent zich zeker om de fietsen van de drager te halen, het is hier zo vlak als een biljart laken. We fietsen naar de rand van het oerbos. Met een knooppunten route maken we een ontspannen wandeling door het Neuenburger Urwald. De route die ik met behulp van de knooppunten heb uitgezet is ongeveer acht kilometer.
Dag 5 – Maandag 6 juni – Zetel 0km
Overnachting: gratis – stroom € 1,00 / kWh
Het heeft vannacht een paar keer flink geregend en de vooruitzichten voor vandaag geven ook kans op stevige buien. Toch gaan we Wilhelmshaven bezoeken, maar niet op de fiets. We nemen de bus. Er is hier bij de CP een busstation met een directe verbinding naar de stad. Voor het eerst deze reis gaan we met de eerder in Salzbergen gekochte € 9,00 ov kaarten met het openbaar vervoer. Op de reisplanner van de DB (Deutsche Bahn) is de bus trip van Zetel naar Wilhelmshaven Hbf makkelijk te plannen. We wisten alleen niet wat de letters ZOB achter de plaatsnaam betekende. Navraag leverde uitkomst; ZOB betekent Zentral Omni Bus. Zoiets als Hauptbahnhof maar dan voor de bussen. Het is dus een centrale busstation. De ov kaarten gelden dus en we mogen mee. In het openbaar vervoer in Duitsland is het dragen van een mondkapje nog steeds verplicht. Dat is weer even wennen. In 48 minuten zijn we in de stad. We wandelen naar de Südstrand Promenade, de boulevard van Wilhelmshaven.
Wilhelmshaven met 75.000 inwoners is een relatief jonge Duitse stad, die in 1869 werd gesticht door Wilhelm I van Pruisen omdat Pruisen een marinebasis nodig had. Tijdens de bouw werd de haven “Hafen Heppens” genoemd, en als officiële naam was “Zollern am Meer” bedacht. Toen Wilhelm I (die later de Duitse keizer van dezelfde naam zou worden) de haven op 17 juni 1869 inwijdde, gaf hij er zijn naam aan. Met de schrijfwijze “haven” in plaats van het Duitse woord “hafen” werd aangesloten bij de namen van andere havens in het gebied (Bremerhaven en Cuxhaven).
De marinehaven kreeg ook een eigen scheepswerf, de Kaiserliche Werft Wilhelmshaven. Het werd de grootste en belangrijkste van de drie Duitse keizerlijke scheepswerven. In 1880 telde de werf zo’n 3000 medewerkers, maar aan het einde van de Eerste Wereldoorlog waren dit er ongeveer 21.000. Bij de werf werden de grootste en sterkste oorlogsschepen van die tijd gebouwd. Op 15 april 1914 werd in Wilhelmshaven de grootste drijvende kraan ter wereld in gebruik genomen, met een hefvermogen van 250 ton.
Het is lekker flaneren langs de kust over de boulevard. Lunchen doen we bij Le Patron, een gezellig restaurant. Anita neemt een Flammkuchen met gerookte zalm en ik met tonijn. Lekkerrr. Net toen we gingen Lunchen viel er een stevige bui, we zitten droog. Later was er wel een dreigende lucht, maar het bleef verder droog. Soms kwam de zon er door. De temperatuur was goed, 20 graden, er stond wel veel wind aan de boulevard.
Om half vier nemen we de bus weer terug naar Zetel. Het was een leuke middag.
Dag 6 – Dinsdag 7 juni – Syke 98km
Overnachting: gratis – geen voorzieningen
Voordat we vertrekken naar de volgende plaats lopen we eerst even naar de Rewe supermarkt vlak bij de CP. Ook rijden we daarna weer naar de Moorstraße om te servicen. We gaan naar Syke, vlak bij Bremen. Hier is een gratis CP zonder voorzieningen. Syke heeft een treinstation. We willen vandaag met de trein naar Bremen. Zowel op de A28 als de A29 komen we in een file. Het houdt even op. Een uur later dan verwacht rijden we de CP op. Er staat één camper, er zijn drie plaatsen. De vriendelijke Duitse camperaar komt ons meteen begroeten en we maken even een praatje. Na het eten van een broodje lopen we naar het station en nemen we de trein naar Bremen Hbf. Een kleine twintig minuten later staan we in het centrum van de stad.
In september gaan ons Astrid en Lars trouwen. Anita had op de internetsite van Peek & Cloppenburg een leuke jurk gezien voor deze gelegenheid. Bij ons in Nederland zijn er nog maar een paar vestigingen over van deze winkelketen en die zijn voor ons ver weg in de Randstad. In het centrum van de Alt Stadt Bremen is er wel een grote en daar gaan we eens kijken. Al snel vindt Anita het jurkje met jasje en na passen wordt de koop gesloten.
We bezoeken daarna de Bremer Dom. Ook nu weer even een kaarsje aansteken in de prachtige grote kerk. Na koffie met gebak in de Karstadt maken we ons op voor de terugreis naar Syke. Het valt ons op dat hoewel niet meer verplicht nog veel mensen een mondkapje dragen in de winkels. In het ov is het sowieso nog verplicht.
De dag begon met regen en tijdens de rit naar Syke op de Autobahn was het zicht even minder. Maar in de middag brak de zon er door, het werd 18 graden.
Dag 7 – Woensdag 8 juni – Walsrode (Bomlitz) 63km
Overnachting: gratis – lozen en water mogelijk, stroom € 1,00 / 8 uur
Ons doel vandaag ligt bij Bomlitz. In Walsrode is het grootste vogelpark van Europa. Bij dit park en een hotel, Peschkens Hotel Luisenhöhe – sitecode 11975, mogen wij gratis overnachten. De route er heen voert ons binnendoor via Bruchhausen-Vilsen en Hoya.
De camperplaatsen bevinden zich bij het hotel. Het zijn gras stroken met bomen. Tussen of voor de bomen kunnen de campers staan. Bij de stroompalen zien we dat men daar zeker geen satelliet tv ontvangst kan hebben door de hoge bomen. Omdat we niet persé stroom nodig hebben zoeken we een mooie plek uit aan de rand van het terrein. Hier hebben we een prima uitzicht en kunnen we tv kijken.
Om 10 uur lopen we het grote vogelpark in. Het is inderdaad een groot park, genoeg te zien. Om half twaalf nemen we plaats op een bank bij de roofvogelshow. Altijd weer leuk om dit te zien. Pas tegen vieren verlaten we het park terug naar de camper. Het weer was goed, droog en wisselend bewolkt waarbij de zon overheerste. De temperatuur was 21 graden. Voorspelling is dat de regen die het thuisfront vandaag teisterde vanavond hier is. We zullen het zien.