Week 2 Frankrijk 2020
Dag 18 Maandag 3 augustus – Vassieux-en-Vercors 161km
Omdat we onze vakantie al voor het weekend vertrokken, zijn we eigenlijk al midden in week 2 beland. Maar voor het gemak na ons 14 dagen verblijf op de camping in Embrun gaan we in dit reisverslag verder als Week 2.
We maken ons deze ochtend klaar voor vertrek. We gaan richting het Franse departement Drôme, naar de plaats Vassieux-en Vercors. Het is een mooie rit van 161km via Gap, Die en over de Col de Rousset. Als we zover zijn om te vertrekken krijg ik met de afstandsbediening de autodeur niet open. Mmm, misschien is het batterijtje in de sleutel leeg dacht ik. Maar dat is niet de oorzaak. De camper wil niet starten. De nieuwe startaccu blijkt leeg. Hoe kan dit nu? Er heeft niets gedurende ons verblijf aangestaan en bovendien heeft de camper gedurende deze twee weken constant aan de stroom gehangen. Bij de receptie vraag ik om hulp en krijg meteen dikke startkabels aangereikt. Aan onze buren op de camping vraag ik daarna of ze ons even willen helpen met het starten van onze camper. Dat is geen probleem en even later loopt de motor weer en kunnen we vertrekken. Verwachting is dat tijdens de rit naar Vassieux-en Vercors de accu wel weer genoeg power zal hebben.
Col de Rousset
Als we door de plaats Die zijn gereden, gaat het omhoog over de Col de Rousset. Samen met Col de la Bataille, is Col de Rousset een van de weinige doorgangen naar het Vercors massief. Deze geeft de grens aan tussen de bergen van de noordelijke Alpen, en de Provençaalse landschappen van de zuidelijke Alpen. Via een tunnel van 769 meter, gebouwd in 1979, zorgt Col de Rousset ervoor dat op een hoogte van 1254 meter de stad Die met de hoogvlakte van Vercors verbonden kan worden. Het is met de camper een mooie en niet te moeilijke bergpas om te rijden.
Vassieux-en Vercors
CP in Vassieux-enVercors – sitecode 2210
In het Regionaal Natuurpark van Vercors ligt Vassieux-en-Vercors in het hart van een ingrijpend historisch verleden. Dit bergdorpje in Drôme en zijn omgeving zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog het theater geweest van confrontaties tussen de verzetsstrijders en het Duitse leger. Vercors was dan ook belangrijk voor het Franse verzet, en één van de belangrijkste ondergrondse locaties in de vrije zone. Maar in juli 1944 werd Vassieux-en-Vercors vernietigd door Duitse bombardementen; vele verzetsstrijders lieten het leven, andere moesten vluchten. In het dorp vind je een museum over deze verzetstrijders; Musée départemental de la Résistance en Vercors.
Een andere herdenkingslocatie voor de verzetsstrijders is de Oorlogsbegraafplaats (Nécropole de la Résistance) van Vassieux-en-Vercors, vlak voor het dorp. Deze begraafplaats bevat 187 graven; van leden van het verzet en burgers die tijdens de zomer van 1944 om kwamen. We wandelen door het dorp, bezoeken daar het kerkje, het terrein rondom het museum en de begraafplaats met monument net buiten het dorp.
Dag 19 Dinsdag 4 augustus – Tournus 279km
Maar dan… komen de problemen. Als we op deze dinsdagochtend weer verder willen rijden richting Jura, start de camper wederom niet. Potverdorie, daar hadden we niet op gerekend. We besluiten de ANWB te bellen, we zijn er met de camper niet voor niets lid van. Met een keuze menu komen we snel in contact met steunpunt Lyon. We leggen uit wat er loos is en er wordt meteen een case aangemaakt. De ANWB gaat in de buurt waar we staan een garagebedrijf die is aangesloten bij de ANWB zoeken voor hulp. Ondertussen stuurt de ANWB mij een SMS met een link waarop ik moet klikken. Het bestand stuurt dan weer een link terug naar de ANWB waarop ze kunnen zien waar ik precies sta. Maar de link klopt niet, men denkt dat we in La Chapelle-en-Vercors staan wat 11km verderop ligt. Met de naam van het dorp en straatnaam waar de camperplaats ligt is deze verwarring snel uit de wereld en wordt het wachten op de beloofde hulp.
We krijgen even later weer een SMS met daarin de melding dat de hulp binnen 60 minuten komt. Even later rijdt de kleine truck van het garagebedrijf uit La Chapelle-en-Vercors de camperplaats op. Met uitleg aan de haastige monteur pakt hij startkabels en wordt de camper snel gestart. Omdat we de oorzaak van de opnieuw lege accu niet weten, willen we dit uit laten zoeken. Hij vraagt ons te volgen naar zijn garagebedrijf. Daar wordt de dynamo doorgemeten en die lijkt in orde. Verder doet men niets en haalt de monteur zijn schouders op, met andere woorden bonjour. We verlaten het garagebedrijf enigszins teleurgesteld en vervolgen onze weg.
Eerste volgende plaats in ons routeschema die we aan wilde doen zou Lélex zijn, een gratis camperplaats in een klein dorpje in de Jura op 220km rijden. Maar ik besluit te kiezen voor de volgende overnachtingsplaats die maar 100 km verder ligt in Arc et Senans, een wat grotere plaats. We rijden via de D518 en volgen zowel onze navigatie als de borden. Deze borden geven de richting aan naar de autosnelweg en die volgen we dan ook. De route is mooi, maar ik kan er vanwege de startproblemen niet van genieten. We moeten door een erg toeristisch bergdorp; Pont-en Royans. De straatjes waar we door rijden zijn erg smal en voor ons staat er een grote touringcar die ook niet verder kan vanwege de vele auto’s. Het gaat tergend langzaam achter de bus aan en verschillende keren staat het muurvast, wat een ellende. Uiteindelijk na meer dan een uur zijn we door kort achter de bus te blijven er doorheen. Binnen de kortste keren rijden we de snelweg A49 op in de richting van Grenoble. Via de A48 komen we daarna op de A43 richting Lyon.
We moeten tanken en doen dat bij een groot tankstation langs deze A43. Na het tanken, jawel hoor, weer niks, niet starten. In het tankstation vraag ik om hulp en de dépanneur wordt gebeld. Ondertussen koop ik daar een set startkabels geschikt voor onze dieselcamper. Na een half uurtje wachten komt de vrachtwagen van de dépanneur aanrijden en ook hij kan de camper gestart krijgen met zijn startkabels. Hij geeft ons een adres van een garagebedrijf in de buurt en we tikken maar liefst € 130,- af op onze creditcard. Op de parkeerplaats en uiteraard met lopende motor besluiten we de ANWB te bellen om advies. Zij geven ons een adres van een Fiat garage op 36km afstand. Daar gaan we naar toe. Maar het blijkt in een voorstad van Lyon te zijn, in Saint-Genis-Laval. Met stress, drukte en een wirwar van wegen komen we gelukkig goed aan. Als we de smalle oprit van het bedrijf op rijden roept de eigenaar al voordat ik wat kan uitleggen; “No Campingcar”. Wat een ….
We zijn er klaar mee en tikken ons huisadres in op het navigatieapparaat. Dat is maar liefst nog bijna 900km. We rijden de drukte en file weer in en komen uiteindelijk op de juiste snelweg de A6. Ondertussen is het al 16.30 uur. Ik stel Anita voor nog een uur door te rijden en dan de snelweg af te gaan en op goed geluk een camping te zoeken. We moeten sowieso ergens nog overnachten en met de diesel in de tank halen thuis ook niet. Precies een uur later nemen afslag 27 Tournus. Meteen na het verlaten van de tolpoort rijden we het stadje in en zien we iets verder een bordje ‘Camping Piscine’. Als we dit linksaf volgen rijden eerst recht op een camperplaats af, maar die plek bevalt ons niet en willen we niet staan. We keren en volgen toch het bordje camping verder. We komen uit bij de camping van Tournus en er is meer dan plaats genoeg. We zijn er welkom en met uitleg dat we morgenochtend even hulp nodig hebben om met onze aangekochte startkabels en een auto onze camper willen starten, zegt de campingbaas alle hulp toe. Gelijk valt er stress van me af en kunnen we deze avond even tot rust komen.
Eindelijk even rust op de camping in Tournus (sitecode 45237)
Dag 20 Woensdag 5 augustus – Naar huis 755km
Tankstation Aire de Berchem langs de A3 in Luxemburg
We gaan vandaag naar huis. Het wordt nog wel een lange rit, maar met de startproblemen en het niet of niet goed krijgen van garagehulp zijn we het zat om nog langer deze vakantie voort te zetten. Met hulp van de campingbaas starten we en rijden we daarna snel weer op de A6 richting Dijon. We moeten zeker nog een keer diesel tanken en in Luxemburg gaan we dat doen. Dat halen we met gemak op onze tankvoorraad. Maar dan moet daarna de camper wel weer gestart worden! Ik stel voor om de huishoudaccu in de camper met de startkabels aan de startaccu aan te sluiten. Beide accu’s zitten in de camper zelf en zijn makkelijk met de kabels te verbinden. Na het tanken meteen de kabels aangesloten en fingers crossed. En gelukkig, de camper start, we kunnen verder en met een volle tank goedkope diesel naar huis. We komen deze woensdag zonder files thuis. Om 17.45 uur rijden we onze straat in en kunnen we de camper voor de deur parkeren.
Op donderdag hebben we de camper leeg gehaald en de garage waar het onderhoud en reparaties worden gedaan gebeld. Omdat er nog enkele zaken kapot dan wel vernieuwd moeten worden, vier nieuwe banden er onder moeten en beurt en APK kunnen we hem zo snel mogelijk brengen. Dat doen we deze ochtend al en met behulp van de overbuurman starten we de camper.
De camper blijft de komende weken daar, omdat de APK keuringsdatum niet voor 21 augustus mag worden afgemeld. Die blijft dan op 21 oktober staan. Ondertussen heeft de garage alle tijd de nodige zaken aan de camper te doen en uit te zoeken wat er met de verdomde (nieuwe) startaccu aan de hand is.
Totaal gereden: 2.310km
Update:
De (nieuwe) startaccu blijkt inderdaad kapot. Deze accu is dus van begin af aan niet goed geweest en heeft ons na het verblijf in Embrun zoveel problemen gegeven. Achteraf dus had men in Frankrijk de accu moeten doormeten en met de kennis van de doorgemeten en in orde bevonden dynamo een nieuwe accu moeten plaatsen. Maar dat is natuurlijk altijd achteraf.. De garage heeft de kapotte accu inmiddels onder garantie vervangen.