Week 2 Nederland mei 2021

Dag 8 – donderdag 20 mei – Haarle – 242km

CP De Bosweide in Haarle – sitecode 88933

De tweede vaccinatie is gisteren gezet en we kunnen nu zonder verplichtingen onze route noordelijk gaan maken. In tegenstelling tot de eerste prik, nu helemaal geen enkele bijwerking of wat dan ook. Zelfs de prik amper gevoeld.

Omdat we wel graag wat tv willen kijken in de camper en we eigenlijk bijna alleen maar naar de publieke omroepen kijken, besluiten een omweg te maken via Winterswijk. Bij Obelink wil ik namelijk een free-to-air DVB-T2 ontvanger kopen. Met deze digitale ontvanger kun je in bijna heel Nederland gratis naar NPO1, 2 en 3 kijken plus twee regionale omroepen in de regio waar je op dat moment bent. Het is dus eigenlijk Digitenne, maar dan vrij te ontvangen met alleen deze zenders. Deze publieke zenders is voor ons prima, de commerciële rommel kijken we toch nooit.

In een zonnetje vertrekken we over de A58 en A50 noordwaarts, eerst nadat we de camper hebben voorzien van vers drinkwater. Zonder oponthoud komen we na anderhalf uur aan bij de grote zaak van Obelink. Daar vind ik vrij snel de Rebox RE2400 DVB-T2 ontvanger en de Megasat DVB-T 40 antenne. De ontvanger kost € 49,95 en de antenne € 21,60. Zo kunnen we tijdens deze vakantie gewoon tv kijken in HD zoals we met de satelliet schotel gewend waren. Als later de schotel is gerepareerd kunnen we ook deze piepkleine ontvanger mee blijven nemen. Mochten er bij een plek bomen of obstakels in de weg staan, kunnen we altijd de DVB-T2 ontvanger proberen.

Van Winterswijk is het 81 km naar de geplande bestemming in Haarle. Camperplaats De Bosweide is het doel en na een uurtje rijden we deze CP op. Het staat er al redelijk vol, maar gelukkig hebben we plaats. Omdat het komend weekend Pinksteren is en we verwachten dat het overal vol zal staan en we hier nu een mooie plek hebben, blijven we tot Pinkstermaandag hier staan. De CP ligt bij de Sallandse Heuvelrug, een erg mooi gebied om er te wandelen en fietsen. Dat gaan we dan ook de komende dagen veelvuldig doen.

In de camper proberen we voor het eerst de eerder aangekochte DVB-T2 ontvanger uit. De antenne plaats ik voor het raam voorin en de ontvangst is perfect en storingsvrij. Nu kunnen we toch NPO 1, 2 en 3 in HD blijven kijken, mooie goedkope oplossing deze vakantie.

Dag 9, 10 en 11 – vrijdag 21 t/m zondag 23 mei – Haarle – 0km

We maken verschillende wandel- en fietstochten. Ook wandelen we op zaterdagochtend naar het dorp (3 km) om er wat boodschappen te doen bij de plaatselijke super.

Als we tijdens een wandeling op zondag op het terras van Herberg De Pas koffie met gebak nemen, komt een koolmeesje aangevlogen en begint op het tafeltje te eten van het gebakje van Anita. Verschillende keren komt het vogeltje terug en neemt wat mee het vogelhuisje in wat even verderop aan een boom hangt. Ik besluit te proberen of het meesje ook uit mijn hand wil eten. Even later komt het beestje weer terug gevlogen en na een kleine aarzeling springt het diertje op mijn hand en peuzelt er lustig op los. Dit alles vastgelegd op foto en video. Er mooi!

Dag 12 – maandag 24 mei – Dwingeloo – 66km

Vandaag tweede Pinksterdag verplaatsen we ons weer en rijden naar Dwingeloo. Camperplaats Stee in Lhee heeft zestig plaatsen en de verwachting is dat er wel plaats zal zijn, omdat er op tweede Pinksterdag weer vele huiswaarts moeten keren. Het regent inmiddels weer en bij aankomst is de CP grotendeels leeg. Na het installeren en lunchen maken we een wandeltocht met Route.nl en die gaat via het dorp naar Nationaal Park Dwingelderveld. Bij de grote radiotelescoop pauzeren we even op een picknickbank onder een paraplu omdat het nog wat miezert. In het eerste plan zouden we hier bij aankomst op vrijdag het Pinksterweekend blijven, maar dat is dus eerder in Haarle geworden zodat we hier in Lhee maar een nacht blijven staan. Morgen rijden we naar het Groningse Bourtange.

Dag 13 – dinsdag 25 mei – Bourtange – 79km

Het kleine vestingplaatsje Bourtange in de provincie Groningen ligt op 79km afstand rijden van Dwingeloo. Onderweg in Gieten doen we eerst boodschappen bij de Lidl. We gaan in Bourtange naar camping ’t Plathuis. De camping heeft ook een aantal camperplaatsen en ligt op loopafstand van de vesting. In de receptie worden we hartelijk welkom geheten en kunnen de camper daarna plaatsen op een van de vrije plaatsen. Na de lunch wandelen we naar de vesting. Helaas is het ook nu weer niet droog, maar gelukkig regent het niet hard. De paraplu’s zijn wel nodig. Misschien door het weer is het in de vesting erg rustig. We wandelen de vesting door en maken veel foto’s.

Bourtange (Gronings: Boertange) is een vestingdorp in de provincie Groningen, dat tijdens de Nederlandse Opstand is aangelegd. Bourtange ligt in de gemeente Westerwolde, in de gelijknamige streek. Het is een beschermd dorpsgezicht. Hoewel de grachten en muren anders doen vermoeden, heeft Bourtange nooit stadsrechten gehad. Binnen de vesting of “fortresse” zoals het verdedigingswerk door de oprichters en nog altijd in 1742 genoemd werd, waren tal van gebouwen neergezet ten behoeve van de militairen en de burgers.

Tussen 1811 en 1821 was Bourtange een zelfstandige gemeente, waartoe in het beginjaar ook Ter Apel, Onstwedde, Sellingen, Vlagtwedde en Wedde behoorden. De eerste maire was Paulus Eckringa. In 1811 werden Vlagtwedde en Onstwedde afgesplitst. In 1821 ging Bourtange op in de gemeente Vlagtwedde, die in 2018 met de gemeente Bellingwedde de nieuwe gemeente Westerwolde ging vormen.

Dag 14 – woensdag 26 mei – Doezum – 95km

Bij ons vertrek eerder op Hemelvaart viel het glas van de rechterspiegel bijna uit de spiegelkap. Er bleek iets te zijn afgebroken waardoor het spiegelglas niet meer in de kap vastgeklikt bleef zitten. Met ducktape hadden we de spiegel tijdelijk maar vastgeplakt, maar zou wel nog vernieuwd moeten worden. Gisteren nog op de camping in Bourtange had ik wat zitten zoeken naar een bedrijf op onze route die dit misschien zou kunnen oplossen en vlakbij in Stadskanaal vond ik dat bedrijf. Via de telefoon uitgelegd wat het probleem was en de vriendelijke man kon het spiegelglas meteen bestellen zodat het deze ochtend om 8 uur al binnen zou komen. Dat kwam dus mooi uit en we hoefde er bijna niet voor om te rijden naar de volgende bestemming. Na een kwartiertje kwamen we bij het bedrijf aan en inderdaad was het spiegelglas binnen. Een monteur kon op mijn verzoek tijd vrij maken om het glas in de kap te klikken, maar helaas was het probleem niet het glas, maar was het onderdeel in de spiegelkap zelf afgebroken. Het glas was dus eigenlijk nog goed, maar er zou een compleet nieuwe spiegelkap op moeten. Deze kap was in tegenstelling tot een veel duurdere elektrische spiegelkap niet op voorraad. Rond bellen door de vriendelijke man naar enkele bedrijven in de buurt leverde helaas geen nieuwe kap op. De complete rechterspiegelkap bestellen kon uiteraard wel, maar kon dan pas morgenavond daar binnen zijn. Daar wilde we niet op wachten en besloten later thuis bij ons eigen camperbedrijf waar de camper in onderhoud is laten repareren. Dat was geen probleem en ik hoefde het bestelde spiegelglas niet af te nemen. Ook hoefde ik niets af te rekenen, wat een service van deze vriendelijke mensen! Het spiegelglas maar weer opnieuw vastgezet met ducktape.

We rijden door naar camperplaats Het Knooppunt in Nuis. Daar aangekomen worden we meteen opgevangen door de beheerder die ons helaas geen plaats kan bieden. Door de overvloedige regenval van de laatste tijd is het veld te drassig geworden en zouden we meteen vast komen te zitten. Jammer, maar begrijpelijk nemen we afscheid van de vriendelijke beheerder en rijden 10km door naar Camper locatie Landgoed Jonker in Doezum. Daar kunnen zestig campers staan, maar we zien er maar een en het is een grote omgebouwde vrachtwagen. Ook hier bestaat de plaats uit gras en durf er de camper niet zomaar op te rijden. Inmiddels komt de beheerder aangelopen en we worden er welkom geheten. Een beetje verborgen onder het gras blijken er rijstroken te liggen waar we toch de camper voorzichtig op kunnen rijden. Als we net op de plaats staan en de stroomkabel met een lange kabel hebben aangesloten, begint het weer te regenen. Dat zou het blijven doen tot de volgende ochtend half tien! We blijven dus in de camper en kijken weer enkele dvd’s waarbij de herinneringen weer worden opgehaald. Ook de DVB-T2 ontvanger sluiten we weer aan om ook hier weer perfect tv te kunnen kijken.