Week 2 Scandinavië

Week 2 Scandinavië 2015

Dag 8 Donderdag 6 augustus – Noorwegen – Storforshei (Poolcirkel) 444km

pool5

We gaan vandaag Zweden verlaten en koersen naar Noorwegen. Via de E45 en E12 gaat de route langs Vilhelmina en Storuman in Zweden richting Mo i Rana in Noorwegen en verder noordelijk naar de poolcirkel. Het is een lange en vermoeiende rit van 444 kilometer. Vermoeiend omdat na het passeren van de Zweeds-Noorse grens het begint te regenen. Rond 16.00 uur komen we aan bij het infocentrum op de poolcirkel. Er staat bij het infocentrum een monument wat aangeeft dat hier de poolcirkel loopt op 66,5 breedtegraad.

We wandelen met de hond even kort langs het infocentrum, maar de regen zorgt ervoor dat we toch redelijk snel naar de camper terug keren. Bijzonder is dat het niet donker wordt. Voor ons toch een nieuwe en aparte ervaring. In de avond klaart het een beetje op en wordt het droog. Buiten is het 9 graden. Onderweg langs de E45 in Zweden, vlak bij Vilhelmina, zagen we nog twee keer een eland langs de weg lopen. Ook dat was een nieuwe ervaring. Morgen gaan we verder noordelijk, naar Bodø, om de oversteek te maken naar de Lofoten. We overnachten op de gratis parkeerplaats bij het infocentrum (sitecode 9660).

pool4 pool2 pool3

pool1

Dag 9 Vrijdag 7 augustus – Noorwegen – Lofoten Å 150kmpool8

We gaan op weg naar de Lofoten. De Lofoten zijn een Noorse eilandengroep op 68 graden noorderbreedte en liggen zo’n 300 kilometer boven de poolcirkel. Het klimaat is desondanks mild, omdat de warme golfstroom vanuit Mexico rond de eilanden spoelt. Dat zorgt er ook voor dat het visbestand en dan met name het kabeljauwbestand, in de wateren rondom de Lofoten enorm is! De hele economie draait om de visserij. Lofoten wordt vooral gedomineerd door houten rekken waar de kabeljauw tot stokvis gedroogd wordt.

Als we wakker worden schijnt de zon, het is onbewolkt. Heel wat vriendelijker dan gisteren bij aankomst in de regen. We rijden vandaag naar Bodø om daar de oversteek met de veerboot te nemen naar de Lofoten. Het is een fijne relaxte rit met dit prachtige weer. Onderweg in Fauske pinnen we Noorse kronen en doen er wat boodschappen. Op de camperplaats van Fauske legen we de vuilwatertank en wc. De camperplaats ligt aan het water en heeft plaatsen met stroom. Later nadat we vanaf de Lofoten weer het vasteland in rijden zullen we hier in Fauske op deze cp overnachten.

Bij aankomst rond 12.00 uur in de haven van Bodø staat er nog maar 1 camper in de rij te wachten. We sluiten aan en genieten ondertussen van het mooie warme weer. De afvaart is om 15.00 uur dus hebben we alle tijd. De overtocht duurt drie en een half uur en tijdens de vaart moet Beau in de camper blijven. Tegen half zeven komen we aan op de Lofoten. Meteen na het verlaten van de veerboot rijden we linksaf naar het eerste dorpje op de Lofoten met de naam Å op ongeveer 6 kilometer van de haven. Inmiddels is het gaan regenen. We rijden door een tunneltje en komen op de parkeerplaats daar waar de weg E10 eindigd (of begint). Deze parkeerplaats (sitecode 29107) wordt veel gebruikt door campers om er na aankomst op de Lofoten te overnachten, wat wij hier ook gaan doen. Het zachtjes regenen is overgegaan in stortregenen. Het valt er met bakken uit de hemel en ondanks dat het hier in de zomer niet donker wordt, is het door dit slechte weer tamelijk verduisterd. Gelukkig hebben we het grootste deel van deze dag prachtig weer gehad.

Lofoten1
Parking Å (sitecode 29107) bij beter weer

Lofoten6 Lofoten4

Lofoten3 Lofoten5
Op weg naar de Lofoten

Dag 10 Zaterdag 8 augustus – Noorwegen – Lofoten Hauklandselva 67km

Lofoten4
Overnachtingsplaats in Å (sitecode 29107)Lofoten5

Het is in Å op de Lofoten zwaar bewolkt maar droog als we na het ontbijt en de hond uitlaten de parkeerplaats verlaten. Onderweg bij een sanisation legen en vullen we de tanks. Dit sanistation bevindt zich langs de E10 net na het passeren van de brug bij Hamnøy (GPS-coördinaten:  N 67.94834  E 13.13688). We rijden een mooie route van 67 kilometer naar het witte strand van Haukland (sitecode: 42706). Het is een prachtige plek aan een baai aan de Noorse zee. Niet alleen in het zuiden van Europa zien we een blauw-groene zee en witte stranden, maar ook hier op de Lofoten. We staan hier geweldig mooi met zicht op de bergen en de zee. Bij de camperplaats staat een toiletgebouw. Er zijn verder geen voorzieningen, maar de plek is gratis. Tussen enkele regenbuien wandelen we bergop langs schapen waar we genieten van een mooi uitzicht over de baai.

Lofoten8
Hauklandselva (sitecode: 42706)
Lofoten9 Lofoten10 Lofoten2

Lofoten11
De Lofoten augustus 2015

Dag 11 Zondag 9 augustus – Noorwegen – Fauske 249km

Camperplaats Fauske sentrum (sitecode: 14063)Het regent weer als we vertrekken. We wilden overnachten op de Austnesfjorden rasteplass, 83 kilometer vanaf Haukland. Als we daar aankomen is het erg slecht en onstuimig weer en bovendien nodigt de plaats niet uit om hier te blijven. We eten wat en besluiten daarna om door te rijden naar Lødingen en al vast de ferry te nemen naar Bognes, weg van de Lofoten. Want de weersverwachting blijft slecht voor deze eilanden. Bij aankomst in de haven van Lødingen zien we de boot afgemeerd liggen en kunnen we er meteen op. Meteen daarna vertrekken we naar het vaste land. Na een uurtje varen rijden we via de E6 richting Fauske. We gaan naar de camperplaats in Fauske (sitecode: 14063), waar we eerder voordat we naar de Lofoten gingen op deze plaats het sanistation hebben gebruikt.

Na een lange en vermoeiende rit vanwege de regen komen we op een nagenoeg lege camperplaats aan. Een mooie plaats met uitzicht op het water. Bij het sanistation nemen we een formulier en envelop, vullen de gegevens in en voegen we Noorse kronen erbij zodat we mogen overnachten. De ruime plaatsen zijn inclusief stroom. Tussen de vakken staan bloembakken zodat de campers niet te kort naast elkaar kunnen staan. Kort na onze aankomst druppelen de campers op de cp binnen en tegen de avond staat het vol.

Het is eindelijk droog en we zien eindelijk weer eens blauwe lucht.

Dag 12 Maandag 10 augustus – Noorwegen – Grønsvik Kystfort 243km

Als we wakker worden tikt de regen opnieuw op de camper. Regen hebben we al genoeg gehad vanaf het moment dat we de Zweeds-Noorse grens passeerde. Op de camperplaats hier in Fauske legen en vullen we de tanks weer en helaas moeten we dat in de regen doen. De prachtige en beroemde kustweg Rv17 van meer dan 600 kilometer met maar liefst zes veer overtochten gaan we de komende dagen rijden. De weg begint vlak bij Bodø en eindigt in de buurt van Steinkjer. Het eerste stuk van 54 kilometer van Fauske richting Bodø over weg 80 hebben we eerder al gereden, maar het blijft een mooie route. Op 18 kilometer voor Bodø slaan we linksaf de Rv17 op, het begin van deze mooi en lange route. Ondertussen is het nadat we Fauske hebben verlaten droog geworden.

Saltstraumen01
Saltstraumen augustus 2015

De eerste bezienswaardigheid langs de Rv17 is de Saltstraumen. De Saltstraumen (Zoutstroom) is een sterke getijstroom en maalstroom. Hij ligt circa 30 km ten oosten van Bodø. Het smalle kanaal verbindt de Saltfjord met de Skjerstadfjord. Het is de sterkste getijstroom in de wereld. Tot 400 miljoen m³ (ton) zeewater passeert elke zes uur door een 3 km lange en 150 m brede zeestraat, met snelheden van 20 knopen (ongeveer 37 km/u). Waar de stroming op zijn sterkst is, kunnen draaikolken van 10 m in diameter en 5 m diep ontstaan. Op de parkeerplaats onder de brug plaatsen we de camper. Het is een camperplaats waar bij overnachten betaald moet worden. Omdat we dat hier niet doen staan we even gratis geparkeerd. We lopen wat rond onder de brug door naar het water en zien daar de geweldige stroom waterHelikopter plaatst een paal langs de Rv17 rond kolken. Onderweg zien we hoe door middel van een helikopter men langs deze weg palen plaatsen, een apart gezicht.

Bij Forøy hebben we de eerste van zes ferry overtochten. Het is een korte vaart van een minuut of tien naar Ågskardet. Langs de Rv17 kort na het verlaten van de ferry ligt een kleine parkeerplaats aan een meer met een picknick tafel, waar we gepland hadden te overnachten. Als we daar aankomen zien we dat het wel een erg kleine plaats is waar al een camper staat en we er niet fatsoenlijk bij kunnen staan. Dat wordt niks, dus besluiten we op 26 kilometer verderop de tweede ferry overtocht te nemen en door te rijden naar het Grønsvik Kystfort. Het is wel even wachten, want net voordat we aankwamen was de boot net vertrokken. Het is een uur varen en er gaat maar 1 boot, dus na twee en een half uur konden we eindelijk de boot op. Met deze overtocht varen we in zuidelijke richting en geeft een monument langs de vaarroute aan dat we de poolcirkel op 66,5 graden weer passeren. Vanaf nu zal het ’s nachts weer donker worden.

Na een kilometer of veertig komen we aan bij het Duitse kustfort met museum. We zijn de enigen en plaatsen de camper op de parkeerplaats. Hier zullen we blijven staan om te overnachten. Omdat het inmiddels al vroeg in de avond is geworden blijven we in de buurt van de camper. Anita maakt het eten klaar en ik laat Beau even uit. Daarna kijken we wat televisie. De ontvangst van de Nederlandse zenders via de Astra satelliet is ook hier geen probleem.
’s Morgens na het ontbijt maken we een mooie wandeling door het gebied en bezoeken we het gangenstelsel van het fort. Tegen 11 uur gaat het museum open en ook daar nemen we een kijkje. Erg spectaculair is het museum echter niet, maar “je moet het een keer gezien hebben”, zeggen we dan.

Ferry Jektvik Poolcirkel Poolcirkel

Wandeling langs de kust Grønsvik Kystfort Grønsvik Kystfort

De restanten van een Duits kustfort, het Grønsvik Kystfort. Het werd gebouwd door Russische krijgsgevangenen tussen 1942 en 1945. Het maakte deel uit van een meer dan 5000 kilometer lange “Atlantikwall” verdedigingslinie. Deze linie liep van Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland, België en Frankrijk tot aan de Spaanse grens. Je kunt het fort met een aantal tunnels, gangen en barakken gratis bezoeken. Er is ook een museum wat tegen betaling te bezoeken is.

Museum bij het fort Gangenstelsel van het Grønsvik Kystfort

Dag 13 Dinsdag 11 augustus – Noorwegen – Alstahaug 126km

Na de bezichtigingen van het fort en museum rijden we rond het middaguur richting Alstahaug. Daar is er een mooie parkeerplaats bij een kerkje en museum. Het weer is prachtig, lekker zonnig. Opnieuw een overtocht, Nesna naar Levang. Als we in Alstahaug op de parkeerplaats aankomen zien we de vele bordjes al: ‘No overnight’. Helaas mogen we dus niet blijven. We maken een mooie wandeling met Beau. Ondertussen slaat het weer finaal om, donkere wolken pakken samen boven onze hoofden. Niet lang daarna barst het onweer los met felle regen en wind. Ineens ziet het er buiten helemaal anders uit. Anita gaat koken en omdat we hier niet mogen overnachten besluiten we na het eten alvast de volgende overtocht ‘Tjøtta – Forvik’ te nemen. Dat is een overtocht van een uur en die hebben dan maar vast gehad. Aan de overkant zullen we dan wel uitkijken naar een geschikte plek. Als we aankomen bij de boot kunnen we er meteen op. Mazzel, we hoeven niet te wachten in het slechte weer. Na de overtocht zoeken we langs de route een geschikte slaapplek. Door het slechte weer is het aardig donker en dat maakt het wat lastig de juiste plek te vinden. We komen langs een camperplaats en rijden het terrein op. Er staan enkele campers, maar de plaats staat ons niet aan, de plaatsen die nog vrij zijn liggen niet bepaald gunstig vanwege de harde wind. Bovendien is het vrij duur voor een nachtje. Toch maar verder, de volgende overtocht ‘Andalsvågen – Horn’ is maar 20 kilometer verderop en we rijden ook daar alvast naar toe. Ook deze boot ligt mooi klaar om er meteen op te kunnen rijden, weer mazzel. Na twintig minuten rijden we deze boot weer af en wordt het echt tijd een plek te vinden. Die vinden we uiteindelijk om 21.30 uur in Sømna. Een mooie plek op grind vlak bij het water (GPS coördinaten N 65.36905, E 12.19736). Het regent en stormt gedurende de nacht en de regen geselt de camper, maar wij liggen droog en warm in ons bedje. Vanaf Alstahaug tot deze plek was het geen fijne rit door het uitzonderlijk slechte weer.

rv17-06 rv17-02

rv17-03 rv17-01

rv17-05
Donkere wolken pakken samen boven Alstahaug

Dag 14 Woensdag 12 augustus – Noorwegen – Mære 238kmrv17-08

Veel wakker geweest van de stortregen en harde wind. Na het kopen van verse broodjes bij de Coop vlak bij onze overnachtingsplaats, rijden we over de kustweg 17 verder naar het zuiden. Onderweg ziet Anita nog een vos langs de kant van de weg. Omdat we gisteren al twee van de drie overtochten hebben gehad, ligt het einddoel van vandaag in de omgeving van Steinkjer. Bij de veerboot ‘Vennesund – Holm’ kunnen we tijdens het wachten het chemisch toilet legen in een speciaal daarvoor bestemd hokje. Het weer is inmiddels opgeklaard en de zon zien we weer eens. Het is vandaag weer een plezier om te rijden en de route is weer prachtig. We komen na enkele uren aan in de plaats Høylandet waar we bij een garagebedrijf een voorlamp laten vervangen. Dat gaat snel en de kosten vallen mee.

We zijn de vele regen die ons geplaagd heeft erg beu en gaan terug richting Zweden waar het veel beter weer is. Bij Høylandet verlaten we de kustweg Rv17 en gaan over de 775 naar de drukkere doorgaande weg E6 in zuidelijke richting. In Steinkjer zien we bij een groot winkelcentrum veel campers staan, maar we vinden het geen fijne plaats om er te overnachten. Als we een aantal kilometers buiten Steinkjer rijden zien we rechts in de verte een kerk op een heuvel staan. Een bord langs de weg verwijst er naar en we gaan er eens kijken of we daar een geschikte plek vinden. Vlak bij die kerk ligt een agrarisch scholencomplex met veel parkeerplaatsen die bijna allemaal leeg zijn. Een prima plek om hier te stoppen voor vandaag (GPS Coördinaten N 63.93557,  E 11.39365). Het plaatsje heet Mære. In de avond krijgen we nog bezoek van een Duitse camper die deze plek ook gaat gebruiken voor de nacht.

Maere
Mære bij het agrarisch scholencomplex