Week 3 Noorwegen 2017

Week 3 Noorwegen 2017

Dag 15 Woensdag 9 augustus – Flåm 100km

In Flåm hebben we morgen de treinrit naar het Myrdal met de Flåmsbana.  Ook dit hebben we thuis al geboekt zodat we zeker zijn van een plaats in deze toeristische trein. Voordat we naar Flåm rijden stoppen we eerst in Lærdal om er het zalmmuseum te bezoeken. Ook maken we in het plaatsje een wandeling door de historische dorpskern. We doen er wat boodschappen en pinnen er Noorse kronen voordat we verder rijden naar Flåm. De route gaat door de lange tunnel van 24,5 kilometer. De tunnel is op drie plaatsen blauw verlicht. Na twintig minuten zijn we er doorheen en komen op minder dan 3 kilometer stil te staan in een file. Er blijken werkzaamheden aan de gang te zijn in de laatste tunnel voor Flåm en het kost ons een half uur extra om in het dorp te komen. We melden ons bij de receptie van de Flåm camping en de beheerder fietst voor ons uit om ons een mooie plaats toe te wijzen. Het is een terrassencamping en we staan op veld 7 hoog uitkijkend over de camping en Flåm.

 

Dag 16 Donderdag 10 augustus – Rustdag 0km

Vandaag maken we om 11.05 uur de treinrit naar het Myrdal en weer terug met de Flåmsbana. Onderweg stopt de trein vijf minuten bij de indrukwekkende Kjofossen waterval waar een nymf op muziek rond danst om de toeristen uit de trein er te vermaken. Prachtig en zeer de moeite waard vonden we om deze rit te maken.

De spoorweg is een van de steilste trajecten ter wereld, met een stijging van 865,5 meter over 20 kilometer lengte. Oorspronkelijk bedoeld als verbinding tussen de Oslolijn en de Bergensbanen, behoort het nu tot de belangrijkste toeristenattracties van West-Noorwegen. Dit toeristisch belang wordt onderstreept door bijvoorbeeld een tussenstop bij die imposante Kjosfossen waterval. De spoorlijn werd in 1947 geopend, nadat de spoorstaven reeds in 1942 gereed waren. Door de Tweede Wereldoorlog moest de opening uitgesteld worden, daar de speciaal voor de lijn bestelde elektrische locomotieven nog niet gereed waren. In de jaren 60 werd de lijn nog met sluiting bedreigd. Vanwege het toerisme reizen bijna een half miljoen passagiers per jaar over deze spoorlijn.

 

 

 

Dag 17 Vrijdag 11 augustus – Agatunet 121km

Na het verlaten van Flåm gaat het weer door een lange tunnel, 11,7 kilometer. De route gaat via Voss naar de 13 waar we met de veerboot Kvanndal overvaren naar Utne. Langs weg 550 ligt Agatunet. Dit is een historisch boeren fruittelers dorp  uit het jaar 1250. Vlak voor het dorp is een parkeerplaats waar we zullen overnachten. We vinden een mooi plekje met uitzicht over het water. In de verte op 30 kilometer zien we Odda liggen.

 

 

Dag 18 Zaterdag 12 augustus – Nesflaten 90km

Het heeft ’s nachts een aantal malen geregend, maar bij vertrek is het weer droog. Wel is het zwaar bewolkt. We rijden naar Odda langs de vele fruittelers langs de weg en komen op de 13 richting Røldal. Bij de Låtefossen waterval stoppen we even voor een foto moment. Låtefossen is een drukbezochte toeristisch “tweeling-waterval” met een hoogte van circa 165 meter, gelegen ongeveer 20 km ten zuiden van Odda en twee kilometer ten noorden van Skare.

Een paar kilometer verderop bij het Statens vegvesen Skare kunnen we het chemisch toilet legen. Een prima service die we op veel plaatsen tegenkomen hier in Noorwegen. Daarna dalen we af naar Røldal en slaan we af richting Stavanger. We blijven op weg 13 die op dit stuk soms erg smal is, maar weer betoverend mooi. Gelukkig is het een erg rustige weg zodat de smalle stukken geen problemen geven. We komen in het dorpje Nesflaten, waar volgens een Noorse camper website een kleine gratis camperplaats zou moeten zijn. Al snel vinden we deze plaats aan het meer. Een geweldige plaats, want er staat een stroompaal met vier aansluitingen, een toiletgebouw met warm en koud water en twee picknick tafels met banken. En deze plek met stroom is helemaal gratis. We staan wederom zoals al zovele malen hier in Noorwegen erg mooi met een prachtig uitzicht over het meer.

 

Dag 19 Zondag 13 augustus – Tau 121km

Onbewolkt is het als we wakker worden. Mooie blauwe lucht en de zon schijnt over het meer. Dankbaar voor deze mooie gratis plaats verlaten we Nesflaten. We gaan richting Tau waar we willen overnachten op een camping. Het klink als een cliché, maar opnieuw rijden we een geweldig mooie route over bergen en door dalen over weg 13. Bij Nesvik nemen we de veerboot naar Hjelmenland. Camping Wathne ligt niet ver van Tau pal langs de 13. Door de overvloedige regen van de laatste tijd is het niet mogelijk de camper op het gras te plaatsen en krijgen we de mogelijkheid, van het zeer vriendelijke Amerikaanse echtpaar die deze camping runnen, de camper te plaatsen op een grindplaats bij een schuur. Op zich geen probleem, maar op deze plek is er geen satelliet ontvangst mogelijk. In overleg vinden we een iets betere plaats waar we wel ontvangst hebben, zodat we ’s avonds Studio Sport kunnen kijken.

 

Dag 20 Maandag 14 augustus – Veen 111km

De camping in Tau hebben we vooraf uitgekozen omdat het vanaf hier maar 28 kilometer is naar de parkeerplaats van de Preikestolen. We willen daar vroeg zijn voor de wandeltocht van 4 kilometer naar boven. Met prachtig weer beginnen we vol goede moed iets over half tien aan deze klim. Het eerste stuk is meteen zwaar. Steil over stenen, dat beloofd wat. Later volgen er wat makkelijkere stukken en het laatste stuk is ook weer pittig. Na iets meer dan twee uur klimmen zijn we boven op de Preikestolen. Het uitzicht over het Lysefjord is verbluffend mooi. Het is al behoorlijk druk op de vlakke rots, lang blijven we er niet. We gaan aan de afdaling beginnen. Nog altijd komen hele drommen mensen naar boven. Onderweg naar beneden nemen we even de tijd om wat te eten en drinken. Tegen tweeën zijn we weer op de parkeerplaats. Het afdalen ging ons wat beter af dan het klimmen. We hebben het gehaald, maar voor mij geen tweede keer meer.

  

Na deze pittige wandel klautertocht rijden we verder naar de plek waar we willen overnachten. Die ligt langs de E45 met daarvoor een korte veerovertocht van Oanes naar Lauvvik. Aan het einde van de 508  bij Oltedal zien we dat de E45 waarheen we willen is afgesloten. We slaan daarom rechtsaf en rijden later de E39 op richting Kristiansand. Bij Vikeså staat er een omleidingsbordje naar de E45 naar Sirdal. Die route nemen we en we rijden weer door een mooie streek over een smalle weg (503). Als we langs een meer komen, zien we aan de overkant een camping. Moe van de beklimming van de Preikestolen en het autorijden gaan we die camping opzoeken. Deze ligt in het plaatsje Veen, vlak bij ons thuis in Midden-Brabant ligt ook een Veen. We blijven hier overnachten.

 

Dag 21 Dinsdag 15 augustus – Sør Audnedal – 152km

We rijden over de soms smalle 503 terug naar de E39 waar we voordat we die weg oprijden eerst nog even boodschappen doen. De route over de doorgaande E39 is een drukke weg. Het rijdt vlot door op enkele wegwerkzaamheden na. Voorbij Flekkefjord slaan we linksaf richting Lindesnes Fyr. Na ongeveer 8 kilometer langs de 460 vinden we onze plaats voor de nacht. Het is een mooie plek aan de kust met een toiletgebouwtje. Weer een perfecte gratis plek om hier te overnachten. ’s Middags gaat het regenen en flink ook. Dit blijft het een poos doen.

 

Week 1          Week 2          Week 4